Friday, November 11, 2011

~ hangover~

aku kini kembali juga ke HQ...
tak suka..
tak gembira..
tertekan..
sabar jela....
shizuka tak leh berkata-kata lagi...
terlalu kecewa...mungkin..
tapi kena kuat...
untuk sesuatu yang dipanggil 'pengalaman'..
yang tak mungkin dapat aku beli atau dapat di mana-mana..
aku harus tempuhinya walaupun payah dan sukar..
tempuhi dengan tabah dan tenang..
mungkin, akan ada hikmah disebalik segala yang aku lalui ini..
aku cuma perlu sabar dan tenang untuk tempuhinya..
dengan insan-insan yang selalu berada di belakang aku di waktu susah dan senang aku..
thanx uolls..
love uollsss..so..so much..
moga tuhan sentiasa beri petunjuk dan kemudahan kepada aku untuk lalui kehidupan di sini..
bimbing dan bantu hambamu ini ya Allah...
Amin..

Tuesday, October 25, 2011

cinta dan benci


Bagaimana cara membuatmu bahagia
Nyaris ku menyerah jalani semua
Telah berbagai kata ku ungkap percuma
Agar kau percaya cintaku berharga
Tak kuat ku menahanmu, mempertahankan cintaku
Namun kau begitu saja, tak pernah merindu
Sungguh aku tak bisa, sampai kapanpun tak bisa
Membenci dirimu, sesungguhnya aku tak mampu
Sulit untuk ku bisa, sangat sulit ku tak bisa
Memisahkan segala cinta dan benci yang ku rasa
Apa kau mengerti ku sedih sendiri
Tanpa ada kamu ku merasa sepi
Telah lama ku menantimu, diam sendiri menunggu
Setengah hati mencinta, ku sakit karenamu
Sungguh aku tak bisa, sampai kapanpun tak bisa
Membenci dirimu, sesungguhnya aku tak mampu
Sulit untuk ku bisa, sangat sulit ku tak bisa
Memisahkan segala cinta dan benci
Sungguh aku tak bisa membenci dirimu
Sesungguhnya aku tak mampu
Sungguh aku tak bisa, sampai kapanpun tak bisa
Memisahkan segala cinta dan benci ooo
Cinta dan benci ooo yang ku rasa

Monday, October 24, 2011

'dia' datang oi..

'dia' datang lagi..siapa 'dia'?omg...demam..
mana taknya..dalam seminggu tu hari2..aku kena hujan...
badang pon boleh jadi lembik dan lemau..
ini kan pulak aku yang kecik dan comel ni..huhu..
petang je aku balik, hujan..
hari2 berteduh bawah jejanta..
dah jadi macam port lepak plak..klu ada kedai kopi bawah tu, syok gak..
cicah ngan donut j.co pebret aku tu...huhu
bila dah lama sangat bertapa kat situ, agak2 renyai je aku bla..
mana tak nya...sume jantan...mak ai..tgk aku mcm nak telan..
cuak gak aku..walaupon aku ni x cantik, tapi aku comel..keh2...
bukan nak buruk sangka, tapi berhati-hati...sebelum benda buruk berlaku...
sampai umah, kuyup den...
nak buek camno, den naik mota ja..

adatla orang yang naik moto cam den ni..
bila sllu sangat kene ujan, demam pun datangla lawat den...
den pon redho jola..hadapi dgn harapan domam den ni copek la sombuh..amin..
bukan den xmo amek MC tapi bulan ni den da amek MC duo kali dah..
den xmola kang buruk rekod attenden den...xmo2...
den ni dahla orang baru...tok sahla...selagi den gagah nak redah, den gagahla...
i'allah, berkat kesabaran den, sombuhla domam den ni kang...
'dia' datang melawat jo ni haa....huhu
copek poei yo domam..den bukan x suko ekau datang..den cumo tak larat nak layan ekau..
poeila copek..amin...



Wednesday, October 19, 2011

proton o proton..


hai..minggu lepas aku sibuk berkursus..letih je badan time kursus ni..bukan letih apa, letih sbb duduk lama sangat..huhuhu..apapun seronok gakla kursus tu..yela..dapat jumpa dgn kawan2 yang dah dekat 2 bulan aku tak jumpa tu..huhu..

balik je dari kursus tu, macam2 berita yang aku dengar kat tv...sebagai rakyat Malaysia aku adalah orang yg sangat berbangga dengan kemajuan yang dinikmati Malaysia kini...Aku lebih berbangga bila negara kita dah keluarkan kereta sendiri...sangat berbangga..Macam2 dah ada kat pasaran, Persona, Gen2, Satria, Exora dan Saga..Dan yang menjadi kegemaran aku buat masa ni adalah Saga FLX..aku mula la nk menyimpan walaupun tak banyak...nak wat bayo duit muka kononnya..huhu..
tetapi tiba-tiba aku macam kecewa plak bila dengar berita yang baru2 ni menyatkan kereta Proton ni kebanyakkannya bermasalah..waduh...tetiba  aku rasa macam malas la plak nak angkat kete Proton nji..payahla macam ni..

tetiba je aku terasa nak amek kete lain jela....x kisahla second hand ke apa hand ke...biarla...janji lebih berkualiti..bukan aku cakap yang kete proton ni tak berkualiti tapi bila dah banyak sanagt mulut yang bercakap, aku rasa ragu2 la plak...yang cerita kat aku bukan orang asing, semunaya yang dah bertahun-tahun menggunakan kereta proton...jadi sebelum timbul macam2 risiko yang lain di masa depan, rasanya aku x jadila nak ambil kete proton tu...


lalu aku pendam jela harapan aku tu...harap-harap murahla rezeki aku nanti dan harap2 aku dapatla sebijik kete tuk kegunaan aku pegi balik keje nanti...dan yang penting senang bagi aku nak balik kampung jenguk kedua ibu dan bapaku yang sangat aku cintai tu...amin...

Friday, October 7, 2011

pembentangan bajet 2012


Hari ini, Jumaat 7 Oktober 2011, merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh kakitangan kerajaan amnya dan rakyat Malaysia umumnya. kalau diikutkan gaji, harga barang dan minyak menjadi tiga faktor utama menentukan corak kos sara hidup rakyat Malaysia ketika ini. Disebabkan harga minyak dan harga barang di Malaysia melambung tinggi, jadi kenaikan gaji dilihat jalan yang terbaik bagi menampung kos sara hidup kita semua di sini sebagai rakyat Malaysia.. Yang pastinya 3 perkara yang dinantikan rakyat Malaysia. Antaranya ialah kenaikan gaji kakitangan awam, Pemberian bonus kakitangan awam dan .mungkin juga pengumuman gaji minimum? Mungkin? 

(kredit:beritasemasa.com)

~ kekasih yang tak dianggap~


aku mentari tapi tak menghangatkanmu
aku pelangi tak memberi warna di hidupmu
aku sang bulan tak menerangi malammu
aku lah bintang yg hilang ditelan kegelapan
selalu itu yg kau ucapkan padaku


sebagai kekasih yg tak dianggap
aku hanya bisa mencoba mengalah
menahan setiap amarah
aku sang bulan tak menerangi malammu
aku lah bintang yg hilang ditelan kegelapan


sebagai kekasih yg tak dianggap
aku hanya bisa mencoba bersabar
ku yakin kau kan berubah

Thursday, October 6, 2011

"last friday night"

 
here's a stranger in my bed
There's a pounding in my head
Glitter all over the room
Pink flamingos in the pool
I smell like a minibar
DJ's passed out in the yard
Barbies on the barbecue
Is this a hickey or a bruise?

Pictures of last night ended up online I'm screwed, oh well

It's a blacked-out blur but I'm pretty sure it ruled, damn!

Last Friday Night

Yeah, we danced on table tops
And we took too many shots
Think we kissed, but I forgot
Last Friday night
Yeah, we maxed our credit cards
And got kicked out of the bars
So we hit the boulevard
Last Friday night
We went streakin in the park
Skinny dipping in the dark
Then had a menage a trois
Last Friday night
Yeah, I think we broke the law
Always say we're gonna stop op owwhoaa
This Friday night, (do it all again)
This Friday night, (do it all again)

Trying to connect the dots

Don't know what to tell my boss
Think the city towed my car
Chandelier's on the floor
Ripped my favorite party dress
Warrants out for my arrest
Think I need a ginger ale
That was such an epic fail

Pictures of last night ended up online, I'm screwed, oh well

It's a blacked-out blur but I'm pretty sure it ruled, damn

Last Friday Night

Yeah, we danced on table tops
And we took too many shots
Think we kissed, but I forgot
Last Friday Night
Yeah, we maxed our credit cards
And got kicked out of the bars
So we hit the boulevard
Last Friday night
We went streaking in the park
Skinny dipping in the dark
Then had a menage a trois
Last Friday night
Yeah, I think we broke the law
Always say we're gonna stop op o whoaa oh
This Friday night, (do it all again)
This Friday night, (do it all again)
This Friday night liriklagu-top.blogspot.com

T.G.I.F, T.G.I.F, T.G.I.F, T.G.I.F, T.G.I.F


Last Friday Night

Yeah, we danced on table tops
And we took too many shots
Think we kissed, but I forgot
Last Friday Night
Yeah, we maxed our credit cards
And got kicked out of the bars
So we hit the boulevard
Last Friday night
We went streaking in the park
Skinny dipping in the dark
Then had a menage a trois
Last Friday night
Yeah, I think we broke the law
Always say we're gonna stop op oh whoaa oh
This Friday night

~terhenti di sini~





Sedangku membaca wajahmu
Senyumanmu menggambarkan sesuatu
Jika kau fahami isi hatiku
Ku tak ingin waktu henti tanpamu
Dirimu menyalahkan sebuah erti
Tapi diriku masih terhenti di sini
Dan jalanku masih belum dapat ku pasti
Namun diriku masih terhenti di sini
Andai kau dapat memahami
Bahawa ku menangung semua ini
Bukan niatku ingin kau pergi
kerna ku masih terhenti di sini
Dirimu menyalahkan sebuah erti
Tapi diriku masih terhenti di sini
Dan jalanku masih belum dapat ku pasti
Namun diriku masih terhenti di sini
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta
Dirimu menyalahkan sebuah erti
Tapi diriku masih terhenti di sini
Dan jalanku masih belum dapat ku pasti
Namun diriku masih terhenti di sini
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta

Wednesday, October 5, 2011

disebabkan viva itu!!


masuk hari ni dah hari ketiga aku hampir di langgar oleh manusia-manusia yang tak reti nak menyabo bila memandu..pagi tadi nyaris2 aku dilangar oleh pemandu yang bawa kete viva je pon tapi lagaknya macam bawa lori kontena..punyala menyirap darah aku ni...mana taknya, dah terang2 aku pasang signal motor aku tu eh nak jugak dia himpit aku..aku gak yang kena mengelak..buta ke !!adoi..kalaula dia memang betol2 bawa lori ntah macamaner la lagaknya...aku kekadang marah gak, kenapala depa ni pandang orang yang bawa moto macam aku ni macam tak wujud jer kat jalan raya tu...kenapa?kami ni pun nak pergi keje gak, nak cari duit gak...kami pon nak cepat gak..tapi kenapa kami diperlakukan sedemikian???aku marah betol ni..kalau ikotkan bisikan syaitan dalam kepala aku ni, mau saja aku langgar balik kete tu..tapi nasib baikla aku naik motor..nanti aku gak yang teruk...hmm...sabarla...insyaallah disebalik kesabaran akan ada hikmahnya nanti...
yang pasti kalau aku jumpa viva tu lagi akan ku calar balarkan keretamu itu..huhu..jahat sungguh niatku ini..hehe..

sikit-sikit hon!

rasanya da hampir 6 bulan aku jalani hidup yang sangat 'sesak' dan 'merimaskan' di kota yang  katanya 'metropolitan' sangatla ni kan...ermmm.. memang dari dulu aku x berapa nak gemar tol duduk kat bando ni kan..bukan aku bencikan kemodenan dan pembangunan, cuma aku bencikan 'kesesakan' di bandar ni!!!arghhh...stresss aku!!!!!!!mana taknya aku kuar pagi dah mengadap jammed..balik pon aku tetap mengadap jammed!!!naik jammed da kepala aku ni!!!!!!!arghhhh!!!!! adoyai..sabar jela...demi meneruskan hidup dan masa depan aku, aku gagahi jua..moga tuhan senantiasa memberkati dan melindungi aku..

hampir 6 bulan ni, aku terasa badan aku ni macam dah tak cukup tenaga da..mungkin sbb jarak kerja yang jauh kot..yela, aku naik motor kan..mestilah penat yang amat..nak buek camno..kenala bosabar...berdikit-dikit dolu, insyaALLAH sonangla nanti..den kono sabar ja..mana tau ada rezeki aku tuk beli kereta nanti...amin..mak doa tuk ceq yo mak..

satu benda yang aku cukup meluat kek bandar ni, sikap pemandu yang sangatla mementingkan diri..lebih-lebih lagi kalau yang bawa kete menjalar dan mewah2 tu..mak ai, aku yang naik moto ni macam depa tak nampak jer..kalau boleh nak dilanggar nya..kekadang aku menyumpah tol ngan perangai driver yang aku kategorikan sebagai 'bengap'..mana taknya,tak menyabar..nak laju jer memanjang..pastu kejap2 hon..apa, ingat ni india ke?sik nak main2 hon jer..menyumpah aku hari2 bila jumpa spesies2 'bengap' ni "sipot babee" tol!! tapi..sib baikla masih ada lagi kesabaran aku ni..jadi biarla..insyaALLAH,ada rezeki aku nnt dapatla pakai kete beso..huhu..amin..

apapun, berada sendirian di sini buat aku belajar banyak perkara..dan moga tiap kesusahan yang aku alami sekarang ni akan ada kesenangannya kelak..amin..moga tuhan memakbulkan doaku ini..

yang pasti..setiap saat aku berdoa moga ku dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala-galanya..amin

Wednesday, August 24, 2011

it's merdeka raya!!

yeye...raya datang lagi...
but dunno why, it's like tiz isn't the best raya for me..
maybe becoz tiz raya i'm far away from my lovely dad and mom? maybe...
or maybe becoz tiz raya feel stress wit my work..or maybe coz dapat cuti sehari jew kot..
yeah..maybe..tats why tak rasa langsung mood raya..dalam seronok2 orang beraya, aku telah memulakan kerja aku pada raya ketiga..wat to do..juz makan gaji...so...juz follow..who kows one day i've open up my own company or maybe set up my own biz..yeah!!who knows..hehe..
tiz raya also, i'm far away from my bucuk!!ermmmm....wat to do...lalui jela semuannya..
raya tahun ni a bit special coz sambut merdeka gak..rata-rata dah tengok orang pasang bendera..yuhuuu..merdeka raya...
but it's raya, so juz be heppi and enjoy the day!! miz everyone tat i love!! miz my anak buah also!! sooo mmuch!!
may tiz raya be the best raya for me!!



 go go tomato girl!!

Wednesday, August 3, 2011

~puasa datang lagi ~

yeye..
puasa datang lagi..
cuma bezanya, kali ni puasa jauh dari famili..
sedihla plak..
sedih sbb x dapat rasa masakan mak tiap -tiap pagi dan buka..
mcm puasa dolu-dolu..
bila ingat tang tu, jadi sayu....
tapi takpe, time cuti t nak balik makan masakan mak hehehe..
rindu kerenah apak aku yang suke bebel2 time aku buka..
macam tak cukup mulut bila makan katanya..
tapi tak kisah sebab suke dengar dia bebel..
rindu suasana tu..
takpe..balik kg t daparla rasa sume tu lagi..huhu
anyway, tuk semua umat islam,
selamat menjalani ibadah puasa..
moga puasa kali ni lebih baik dari yang sebelumnya..
harapan aku moga puasa kali ni,
beri ketenangan dan kegembiraan untuk aku..
amin..

Saturday, June 11, 2011

go go power rangers!!

nampaknya terlalu banyak dugaan yang aku tempuhi sepanjang memulakan hidup dan kerjaya di sini..satu demi satu dugaan tuhan beri pada aku..bermula dari saat aku ditemuduga sehinggala ke saat ini...ya allah..beri aku kekuatan untuk menerima segala dugaan yang kau berikan padaku ini dengan hati terbuka, dengan tenang dan sabar..moga aku tabah harungi dugaan yang kau berikan padaku..

Bermula dengan  tayar bocor, handphone masuk air, cirit-birit, demam, moto xcident dan yang terbaru, bateri moto ngan starter lak wat hal..adoi...sabar jela..dugaan..dugaan..aku berdoa aku mampu jadi setabah dulu..tabah dan tenang dalam mengharungi segalanya dalam hidup aku..entah kenapa aku rasa semangat dan ketabahan aku hilang tatkala memulakan langkah dan kehidupan di sini..adakah kerana aku sendirian??entahla..

puas aku motivasi diri ini supaya lebih tabah dan kuat untuk melalui segalanya di sini, namun air mataku tak henti mengalir..aku sendiri tak mengerti kenapa air mata aku x henti2 mengalir tatkala aku fikirkan segala2nya..namun, aku tetap memotivasikan diri aku untuk terus tabah, tenang dan sabar dalam melalui segala2nya di sini..moga aku akan terus bersemangat dan terus cekal melalui segalanya di sini..amin..

Thursday, May 5, 2011

too sick too think..


geram.marah dan sedih...
my bucuk goin to phuket today...sedihnya..means aku da xd tmpat tuk mengadu..walaupun aku selalu kasar dan bermulut jahat padanya, tapi dia adalah the best motivater tuk aku..time aku xd mood, xd semangat dan xd keyakinan, dia adalah sumber kekuatan aku selama ni...sangat terasa klu dia xd...soo sad..
mana aku nak mengadu nasib dan cari semangat dan kekuatan aku tanpa abg disisi..sayang..balik cepat..gonna miss u so much...

Wednesday, April 27, 2011

is tiz the end...

seminggu ni aku cuba jalani hidup sendirian..entah kenapa aku rasa seperti aku sudah terbiasa dengan keadaan ini..selalu bersendiri tanpa ada sesiapa di sisi walaupun kekasih hati sendiri..kekasih? aku ada kekasih ker?..siapa kekasih aku? mungkin aku pon dah terlupa namanya atau mungkin aku hampir2 terlupa akan wajahnya..mungkin..kerana waktu dia ada pun seperti tak ada..masanya hanyala dengan teman2 terbaiknya..biarla..itu pilihannya..itu yang membuatkan dia rasa gembira dan bahagia,bersama teman2nya..biarla..aku pon dah mula terbiasa jalani hari2 tanpa panggilan dan sms darinya..walaupun hati aku pedih , aku harus terima kepahitan ini..my head keep thingkin' is tiz the end..

Wednesday, April 20, 2011

stupid reason!!!!

cukup menyirap darah aku dgn kenyataan mamat ni...alasan dia x mahu mengikat aku secepat mungkin.
"i sebenarnya takot..tanggungjawab beratla" ei..alasan bodohla..macamla aku boleh terima semua tu..come-onla, apa yg nak ditakotkan..apa?..hanya kerana takot pada tanggungjawab dia nak mengelak..kalau dah itu yang ditakotkan kenapa perlu kita bercinta? kenapa perlu kita kongsi segalanya? kenapa ke hulur dan ke hilir dibawanya aku ni? kenapa? bukan aku ni terhegeh2 nak berkahwin, tapi bila dah sampai tahap mcm ni hubungan kami, dia masih lagi tak beri komitmen tentang hubungan kami..dia seolah-olah pandu hubungan ni hanyut tanpa hala tuju..seolah-olah tiada pengemudi..
sampai bila nak biarkan hubungan nimcm ni je tanpa ada penghujungnya?.

aku tak nafikan,  aku juga takot dan bimbang nak tempuhi fasa baru dalam kehidupan aku kelak,nak menempuh hari-hari mendatang..nak menempuh halangan yang mendatang..namun, aku sentiasa berfikiran positif dan berdoa dengan segala-galanya akan berjalan dengan lancar di masa akan datang..namun, kata-katanya membuatkan aku lemah tak berdaya...hampa..hancur...

namun aku berharap yang dia akan berubah ke arah yang lebih matang dan menjadi lebih rasional dalam hal ni..sampai bila dia nak lari daripada masalah ni pun aku tak tahula..moga hatinya lebih terbuka dan lebih matang dalam membuat keputusan ini kelak...amin..

Wednesday, March 23, 2011

benci jangan bilang cinta


bila  benci semua tak best
bila benci semua tak indah
bila benci semua serba tak kena
bila benci semua bosan
bila benci semua tak serasi
bila benci semua hilang punca
bila benci semua kata- kata indah tiada
bila benci jangan bilang cinta....

Thursday, March 17, 2011

aku bukan tunggul...


ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko buat aku tertunggu-tunggu tanpa sebarang jawapan dan kata putus!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko belakangkan aku dalam segala hal!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko luangkan masa 27jam dgn kwn2 ko!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko batalkan semua plan saat2 akhir!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko tolak permintaan aku!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko abaikan aku!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko tipu aku!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko sakitkan hati aku!
ko ingat aku ni tunggul ke?
bila selalu sangat ko mungkir janji!
ko ingat aku ni tunggul ke?

aku masih seorang gadis yang ada perasaan dan perlukan perhatian walaupun untuk sekejap..aku tetap seorang manusia yang ada perasaan marah,geram,cemburu,sedih, sakit hati..aku bukan tunggul yang tak bernyawa dan tiada emosi..


Tuesday, March 15, 2011

selamat ulangtahun..

semalam genapla 3 tahun aku bercinta ngan sayang aku..mmm..rasanya mcm baru semalam kami bercinta..
dalam tempoh 3 tahun ni terlalu banyak perkara yang kami dah kongsi bersama..susah senang jatuh bangun suka duka kami harungi bersama walaupun kekadang tu memangla tak sehaluan.aku akui kami memang selalu bertengkar dan kekadang bertengkar benda2 kecik je pown..tapi benda tu yang buatkan kami jadi lbh rapat dan sayang..benda tu lebih buat kitorg jd lebih rapat..

sepanjang 3 tahun ni aku tau sayang aku banyak bersabar dgn kerenah aku yang mmg banyak cengkadak ni..walaupun dia sibuk ngn keje dia, tapi seboleh mungkin dia luangkan masa ngn aku.aku tau semua yang dia wat tu semata2 nak jaga hati batu aku ni..thanks sayang..i hargai sangat!!..aku benar2 berharap hubungan kami ni dapat terus bertahan sampai ke jinjang pelamin dan terus ke akhir hayat..amin..luv u sayang!!mmmuah!!

aku tak suke...


aku tak suka dgn apa yang sedang aku lalui kini..
aku tak suka dengan perasaan aku sekarang ni..
aku tak suka bila diabaikan begini..
aku tak suka bila marah menguasai diri aku..
aku tak suka bila aku jadi yang kedua..
aku tak suka bila aku tak suka mcm ni..


Monday, March 14, 2011

darling, it ain't easy....

adus..kebelakangan ni emosi aku ni memanjang tak stabil je..aku sendiri tak faham..tapi memang ada sesuatu yang aku selalu fikirkan..dan bila aku fikirkan mesti aku jadi emosi dan mental...benci tol!!!

kebelakangan ni aku cukup sensitif degan setiap butir perkataan yang dikeluarkan oleh org2 yang bcakap dgn aku..entahla..bila diorg buka mulut je, ada je yang perli2 aku..perggh..menyirap darah aku aku..nak je aku maki balik..nasib baik aku ingat..kalau aku jawab kang mak bapak aku gak yang kena tempiasnya..sabo jela..nak jer aku langgar sampai maut..ish..syaitan dok goda2 aku je..sabar2..

ehhhh..memang cukup2 emosila..rasa nak maki hamun je semua org yg cari pasal ngn aku skang ni..silap je sikit memang dapatla ayat power aku..sembur kaw2..padan ngn muke..sibuk sgt jaga hal aku apa pasal..ambek ko!!

polis..tolong..emoci2..ni..menci...






Wednesday, March 9, 2011

awak kena faham..

awak kena faham kenapa saya selalu terdetik perasaan cemburu bila tengok awak dengan orang lain.. sebab saya sayangkan awak.. cemburukan tandanya sayang...

awak kena faham kenapa kadang-kadang saya merajuk, sebab saya nakkan perhatian dari awak...

awak kena faham kenapa saya selalu call dan sms awak, sebab masa itu saya sangat rindukan awak..

awak kena faham kenapa kadang-kadang saya marahkan awak sebab saya nak yang terbaik untuk awak...

awak kena faham kenapa saya buat banyak pengorbanan untuk awak sebab saya nak hidup selamanya dengan awak..

awak kena faham kenapa saya selalu minta nasihat dan pertolongan awak sebab awak kan tulang belakang saya,

awak kena faham kenapa saya selalu ucapka terima kasih pada awak sebab saya nak awak tahu yang saya menghargai awak..

awak kena faham kenapa saya selalu lambat bersiap sebab saya bersiap untuk menambat hati awak.. bukan orang lain..

awak kena faham kenapa saya suka sangat mengadu dekat awak sebab awaklah segalanya bagi saya, saya nak awak saja yang tahu..

awak kena faham sebab apa saya rahsiakan sesuatu dari awak.. sebab saya tak nak awak risau...

awak kena faham kenapa saya selalu risaukan awak kalau awak sakit, sebab saya tak nak apa-apa terjadi dekat awak..

awak kena faham kenapa kadang-kadang saya sensitif dengan awak, sebab saya takut sangat hati saya terluka kerana awak...

awak kena faham kenapa saya takut lepaskan tangan awak sebab saya takut awak pergi jauh dari saya dan tak pulang kembali...

awak kena faham kenapa saya selalu menangis kerana awak sebab hanya awak yang mampu menceriakan hidup saya...

awak kena faham kenapa saya sayangkan awak sangat-sangat sebab saya sendiri kurang faham kenapa sebabnya...


sekarang awak fahamkan.?

Monday, February 14, 2011

1 malaysia 1 ummah

Syukur alhamdulillah sbb aku masih dipanjangkan umur untuk menyambut Maulidur Rasul 1432H untuk kesekian kalinya..terima kasih ya Allah..Maulidur Rasul adalah hari kebesaran bagi semua umat islam diseluruh dunia..dan tahun ini tema bagi sambutan maulidur rasul ialah '1 Ummah 1 Malaysia' .kenapa tema ni dipilih tahun ni?
Tema sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini iaitu 1Malaysia 1Ummah adalah bertepatan dengan makna kerahmatan yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W.1Malaysia yang melambangkan keharmonian dan perpaduan masyarakat pelbagai kaum dan agama dalam sebuah negara majmuk adalah rahmat yang paling berharga buat seluruh rakyat Malaysia..(ucapan timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin: sumber utusan malaysia)

dan sebagai umat Islam kita sepatutnya menyambut kehadiran Maulidur Rasul ini dengan hati yang terbuka dan gembira..x perlula mengagungkan budaya barat sangat..pada aku generasi muda sekarang perlu diberi lebih pendedahan dan penerapan yang lebih tentang sambutan Maulidur Rasul ni..yela, bimbang generasi muda kita nanti terlupa akan sambutan Maulidur Rasul dalam kalendar Islam kita..dan pada aku apa yang kerajaan kita sedang usahakan dengan memberi pendedahan tentang sambutan Maulidur Rasul  sejak dari peringkat awal lagi adalah usaha yang mulia dan perlu dipuji. moga usaha yang dijalankan oleh pihak kerajaan ini akan membuahkan hasil yang memberangsangkan dimasa hadapan..

dan harapan aku moga keharmonian dan perpaduan yang kita kecapi kini akan terus berkekalan sampai bila-bila..moga malaysia terus cemerlang, maju dan harmoni di bawah pimpinan Perdana Menteri kita Dato' Seri Najib Tun Razak.amin. 

salam Maulidur Rasul buat semua umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia..

Sunday, February 13, 2011

valentine datang lagi..

sebut je hari valentine semua org mesti tau.. 14 februari mesti semua ingat..hari kasih sayangla, hari kekasihla..macam2 versi ada..bila tiba hari valentine ni plak macam2 hadiahla, hiasanla,kadla segala macam yg dijual..aku suka tgk sume tu coz nampak menarik cuma xdla nak menyambutnya juz suke tgk jerk..lagipun sejak dr dulu lagi dok kepoh dah kita sbg muslim tidak dibenarkan untuk menyambutnya..cikgu aku dulu pun dok sebut benda yg sama. hari valentine adalah sambutan yang berkaitan dengan agama Rom Kuno dan juga Kristian. Hari Valentine tidak ada kena-mengena dengan umat Islam malah hukum menyambutnya adalah haram. Saban tahun juga para ulamak mengingatkan kepada umat Islam agar menghindari menyambut Hari Valentine ini namun ianya seperti menuang air ke daun keladi..

apa sebenarnya valentine? siapa lak valentine ni? mungkin apa yg aku jumpa dari blog idhamlim ni blh dikongsi dan difahami dengan jelas..
  • Pendapat pertama mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13hb hingga 18hb Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata. Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun. Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih 2 pemuda Rom yang dianggap paling gagah untuk menyapukan darah binatang tersebut ke badan mereka lalu mencucinya pula dengan susu. Setelah itu akan di adakan perarakan besar-besaran yang diketuai 2 pemuda tersebut dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada di laluan mereka dengan kulit binatang dan para wanita akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana mereka beranggapan ianya akan menambahkan kesuburan mereka.  Pendapat kedua mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat 2 versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.
  • Versi pertama, pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Cladius II. Dikhabarkan St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Pengorban yang dilakukan oleh St Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ‘From your Valentine’ (Daripada Valentinemu). Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.
  • Versi kedua. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru itu Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin. Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.
  • Pendapat ketiga. Ia dirayakan sempena kejatuhan Kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol. St. Valentine merupakan individu yang telah memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. Disebabkan sumbangan beliau itu, St. Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. 14 Februari 1492 merupakan tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.
  • Pendapat keempat. menyatakan sambutan hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung yang musim mengawan burung yang jatuh pada 14hb Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris. (sumber: idhamlim.blogspot) 
dan kat bawah ni adalah laporan yg aku dapat dari berita harian online:


KUALA LUMPUR – Nasihat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) supaya orang ramai menjauhi acara bertemakan sambutan Hari Kekasih atau Valentine Day esok hanya ditujukan kepada umat Islam.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, nasihat itu tidak sepatutnya menimbulkan kekeliruan kepada kaum lain.
“Nasihat itu adalah untuk memberitahu bahawa daripada sudut agama Islam ia (sambutan Hari Kekasih) tidak sesuai, tetapi itu bukan bermakna kita hendak merendah-rendahkan Hari Kekasih atau tidak menghormati kaum lain.
“Ada amalan yang mungkin dianggap orang lain sesuai tetapi dalam Islam tidak sesuai kerana kaitan sejarahnya itu tidak sesuai bagi masyarakat Islam. Saya harap perkara ini tidak menjadi perkara yang boleh menimbulkan perasaan curiga,” jelasnya kepada pemberita selepas mengadakan tinjauan terhadap perkhidmatan awam di Kuala Lumpur semalam.

daripada pembacaan kat atas ni, kita pun tau sambutan valentine ni xd kena mengena langsung dengan kita  sbg umat islam pun..bukannya nak kata aku ni baik dan terlalu sempurna, tapi biarla  anda sendiri yg membuat penilain berdasarkan pemikiran yang waras .memangla valentine ni hari sambut kasih sayang tapi bukanke setiap hari kita berkasih sayang ngan famili kita dan semua org yg kita sayang?..jd x perlulah ada hari tertentu nak sambut kasih sayang..semuanya terletak kat diri masing2..yang pasti kasih sayang itu perlu kita amalkan dalam kehidupan harian kita untuk kehidupan yang harmoni..


 




Saturday, February 12, 2011

shisha o shisha

lama dah aku terdengar pasal isu ni..sejak dari zaman aku sekolah menengah dulu..masa tu memang tengah famous gler sisha ni..blh dikatakan tiap2 hari dengar member2 aku dok citer pasal sisha ni..time aku kat u dulu pun dengar bebudak ni cite p layan sisha..nak lupakan tekanan katanya.entahla..biarla..masing2 dah baso..dah tau fikir mana yg baik dan buruk.time tu otak aku sibuk berfikir..bolehke hisap sisha ni? mcm2 versi yg aku dengar ttg hukum menghisapnya..

sampaila mlm td aku tengok kat tv berita ttg sisha ni..teringat balik kata2 roomate aku dulu, katanya sisha tu haram sbb memabukkan..memabukkan ke? aku pun x pernah cuba coz mmg xd minat dan keinginan langsung nak cube..biarla org nak kata aku tak ikot trend ke apa ke..yg pasti aku xnak mencubanya..sangat pasti..bukan apa, rasa gelila..yela, kan kena kongsi paip..ish..xmola..entah apa2 penyakit kang aku dapat..pastu ngan asap lagi..ish..xd la aku nak cube..jauh2kanla..

macam2 nama yg aku dengar org panggil shisha ni.ada yg panggil narghile,goza,hookah dan waterpipes tetapi nama shisha lebih dikenali dan sllu sgt digunakan.

tembakau shisha ni plak ada mcm2 jenis yg aku tahu..ada yg terdiri daripada campuran tembakau, buah-buahan dan bahan manisan seperti sirap daripada tebu ataupun madu. ada gak yang ditambah dengan bahan perisa serta pewarna yang lain. bau dia plak manis dan seperti bau buah-buahan .ada gak yang tidak berperisa, kering dan lebih asli. Sebelum digunakan ia perlu dicampurkan dengan air sehingga ia boleh dicanai atau dibentuk dan harganya lebih mahal.semua ni aku dengar dari member2 yang dah pernah cube benda ala ni..
 Ramai yg cakap shisha ni lebih selamat dari rokok tapi yang aku tau, tembakau walau dalam bentuk apa pun tetap boleh mendatangkan bahaya dan mudharat kepada penggunanya, termasuklah shisha.telahan aku betul bila aku dapat maklumat ni drpd WHO.  
satu sesi penggunaan shisha (lebih kurang 20-80 minit) akan mendedahkan penggunanya kepada asap yang lebih banyak dalam masa yang lebih lama berbanding daripada sebatang rokok (lebih kurang 5-7 minit),dan asap yang terhasil dari shisha tersebut mengandungi bermacam-macam bahan toksik yang diketahui boleh menyebabkan kanser paru-paru, penyakit jantung dan berbagai jenis penyakit yang lain.

Manakala asap daripada shisha (yang terhasil dari pembakaran tembakau dan arang) mengandungi gas berbahaya seperti karbon monoksida. Selain itu ia juga mengandungi hidrokarbon (benzene dan benzo-pyrene) yang dikatakan bahan penyebab kanser tetapi kadarnya belum dapat dipastikan.

Dari hasil penyelidikan yang dijalankan, penggunaan shisha juga dikaitkan dengan berbagai penyakit serius seperti penyakit jantung koronari, atherosclerosis, penyakit sistem pernafasan yang kronik, kanser mulut, kanser pundi kencing dan juga saluran darah tersumbat (clogged arteries).

Selain itu penggunaan shisha juga dikaitkan dengan beberapa jenis penyakit berjangkit seperti turberculosis (tibi), hepatitis, herpes, jangkitan virus di bahagian pernafasan dan bahkan juga HIV.

Walaupun kajian mengenai shisha ini belum dilakukan secara intensif sebagaimana yang dilakukan terhadap rokok, namun kajian awal telah menunjukkan bahawa shisha itu boleh membawa risiko dan bahaya yang sama yang disebabkan oleh rokok. 
Apa yang jelas menurut hasil kajian dan data yang ada mengatakan bahawa shisha boleh membawa risiko dan bahaya yang sama seperti rokok dan ia bukanlah satu alternatif yang selamat bagi rokok. Hakikatnya, walaupun dalam bentuk dan cara yang berbeza menghisap shisha adalah menghisap tembakau dan kajian sains telah membuktikan bahawa tembakau dan pendedahan kepada asapnya boleh menyebabkan bermacam-macam penyakit, bahkan boleh membawa maut.(sumber WHO)
Macamane plak hukumnya?seingat aku masa aku belajar kat sekolah agama dulu ustaz aku ada cakap 'setiap yang boleh memudaratkan atau mendatangkan bahaya, tidak kira secara perlahan atau serta merta, hukumnya adalah haram' entahla..aku pun bukan arif nak ulas tentang halal dan haramnya..biarla yg cerdik pandai je yg menilainya..
Kerajaan tidak putus asa berkempen mengurangkan jumlah perokok. Belum sembuh mengenai rokok wujud pula shisha yang lebih berat padahnya. Gejala ini terpulang kepada masyarakat untuk menilainya. Kita perlulah membuat pilihan bijak bagi menjamin tahap kesihatan diri sendiri.

Malaysia menantikan generasi masa hadapan yang lebih berpandangan jauh dan seiring dengan peredaran zaman, tetapi bukan bermaksud ke arah yang negatif. Tiada siapa dapat mengubah tingkah laku ini, melainkan diri sendiri. Janganlah biarkan negara kita mundur dek gejala ini.Renung2kan..